Ekopsykoterapi
Utifrån ett utvidgat relationellt perspektiv kan man tala om psykiska problem orsakade av
miljöförstöring som ekopsykologiska störningar. Termen ekopsykologisk täcker in att det
är fråga om känslor som uppstår i mötet mellan människan och det större ekologiska
sammanhang som hon ingår i. Ett annat ord som föreslagits är ‘psychoterratic
conditions’, vilket myntats av en australiensisk professor i hållbarhet, Glenn Albrecht, G.
(2012). Albrecht intresserar sig för den psykiska hälsan i förhållande till tillstånd i naturen
och jorden i sin helhet. I det följande presenterar Albrechts typologi över olika
psykodynamiska tillstånd som uppträder i relationen mellan människan och hennes miljö.
Begreppet Nature deficit disorder, naturbriststörning, presenterades av Richard Louv
(2008) för att beskriva följderna av att våra barn inte längre tillbringar sin tid ute i naturen.
Barnfetma och ADHD anges som allvarliga följder av att barn inte längre leker utomhus.
Louv menar att socialiseringen av barnen är ofullständig utan en nära kontakt med
naturen och det vilda, eftersom personlighetsutvecklingen påverkas negativt.
Fasa är ett existentialistiskt begrepp som myntades av Kirkegaard. Inför klimathotet och
andra påfrestningar på miljön kan vi idag tala om en ekologiskt betingad fasa som ger
upphov till rädsla, ångest och sorg hos den som känner med kommande generationer
och de svårigheter de kommer att möta pga förstörelsen av livsbetingelserna på denna
planet. Utifrån ett eko- existentialistiskt perspektiv går det att identifiera tre responser på
denna fasa inför pågående och framtida ekologiska katastrofer. På ena sidan återfinns
ett icke autentiskt sätt att leva, där förnekelsen av vad som pågår framstår som det enda
sättet att förhålla sig till risken för en kommande ekoapokalyps. I andra änden finns ett
autentiskt varande som inte skyggar för realiteten i de hot som hänger över oss, vilket
leder till att individen strävar efter en ekologiskt hållbar livsföring. Emellan dessa
alternativ finns det obekväma tillstånd där individen är fast i ett ohållbart livsmönster,
trots att han eller hon är medveten om hoten, vilket ger upphov till ekopsykologiska
syndrom som global fasa och ekoångest.
Ekoångest syftar på den ospecifika oro vi kan känna inför vår relation till den
livsuppehållande miljön. Den matas av dagliga rapporter om tillståndet i världen, med
stegrande koldioxidutsläpp, försurning av haven, rapporter och upplevelser av
extremväder, etc. Människor som är lättpåverkade av rapporter om människans negativa
inverkan på biosfär och ekosystem erfar en stegrande ångest över, inte bara sin egen
hälsa och säkerhet, utan också för sina efterkommandes hälsa och trygghet.
I förhållande till klimatkrisen och miljöförstöring lider många av oss av apati. Ordet är
grekiskt och betyder ursprungligen ‘icke lidande’, och handlar om vår oförmåga eller
ovilja att känna lidande (Macy, 2013). Genom massmedia blir vi ständigt bombarderade
med alarm om jobben, hemlöshet, miljöförgiftning, svält och krig. Som känslovarelser
reagerar vi på denna information med rädsla, ilska, skuld och sorg. Men vi stänger av
inför denna information och slutar att reagera på den. Den bara går oss förbi. Apati
infinner sig som en konsekvens av dissociationen från vårt känsloliv.
Oförmågan att svara meningsfullt på utmaningar i förhållande till klimat och ekologi
handlar emellertid inte bara om ett uttryck för apati, menar Albrecht. Istället kan
handlings- förlamningen handla om ångest och upplevelser av maktlöshet inför att inte
kunna göra något, även om motivationen finns, vilket skapar handlingsförlamning.
Necrophilia
Den interpersonella psykoanalytikerna Eric Fromm utvecklade Freuds tankar om
thanatos och libido, dödsdrift och livsdrift utifrån ordparet necrofilia och biofilia. Kärleken
till döden träder fram när människor upplever att deras kärlek till livet inte tillåts att
utvecklas. I vår kultur återfinner vi nekrofilia i medie- och underhållningsindustrins
upptagenhet med våld och död. Flykten in i fiktiva världar blir ett sätt att fly medvetenhet
om den destruktion av biodiversitet och ekosystem som pågår. Samtidigt tillåter den oss
att uttrycka ett omedvetet hat mot livet självt. Under civilisationens tvångströjor,
megamaskinens och teknikvärldens dominans förvägras vi friheten att utvecklas, skapa
och leva på ett sätt som vi evolutionärt är anpassade till. Reaktionen på detta, parat med
en alltmer tilltagande vetskap om de dystra framtidsscenarier som väntar, skapar en lust
inom oss att förstöra eller passivt åse när livet förintas.
Ekofobi ger upphov till tämjande, kontroll och utrotande av ogillade livsformer. Rädslan
eller hatet mot vissa arter innehåller ett förnekande av biodiversitetens värde och de
processer som möjliggör liv. I likhet med nekrofili innebär ekofobi ett avfärdande av livets
värde och representerar ett tillbakadragande i rädsla.
Albercht har skapat ordet solastalgia för att fånga in de känslor av ödeläggelse och
melankoli som infinner sig när ens hemmiljö utsätts för kronisk förstörelse. Det är en
sorts vilsenhet som drabbar människor även fast de aldrig har flyttat från sina hem. Ordet
solastalgia är en sammansättning av latinets solacium; givande av tröst och desolare;
övergivenhet, samt algia; smärta, lidande. Det är den negativa responsen hos människor
som ser hur de biofysiska elementen i landskapet genomgår negativt uppfattade
förändringar. Exempel är omdaningar av landskapet pga gruvbrytning, förstörelse pga
miljögifter, rivning av gamla stadsmiljöer och lokala konsekvenser av klimatförändringen.
Albrecht menar att globaliseringen leder till förstörelse av platser som vi älskar, vilket ger
upphov till en ökad förekomst av solastalgia och nostalgi som ekopsykologiska syndrom.
Nostalgi är ett ord som myntades på1600-talet för att benämna den melankoli, smärta
och intensiva hemlängtan som drabbar personer som är åtskilda från älskade platser.
Det var vid denna tid ett medicinskt tillstånd som, menade man, kunde orsaka allvarliga
mental ohälsa och t.o.m. död. Den moderna betydelsen av ordet nostalgi handlar mer
om en sentimental längtan efter en viss tid eller plats i det förflutna. Med ökade
möjligheter till snabba och billiga transporter har många människor fått chans att göra
någonting åt sin hemlängtan. Men människor som varit borta länge från sin barndoms
platser och landskap och återvänder hem för att finna att “deras” hem inte längre finns
kvar kan drabbas hårt. Likaså riskerar personer som ofrivilligt lämnat sina hemorter och
aldrig kan återvända, t.ex. politiska flyktingar och klimatflyktingar att hamna i nostalgiskt
tillstånd med melankolisk valör.
Ytterligare ekopsykologiska tillstånd eller ‘psychoterratic conditions som Albrecht inte
undersöker är rotlöshet och traumaoffer från naturkatastrofer